יום רביעי, 1 ביוני 2011

פעילות סיכום להשתלמות


לאחר פעילות  לימודית בדיגלו או בבלוג הגיע זמן לסיכום.
אנא שתפו את חברי הקבוצה בחוויות ההוראה המקוונת שחוויתם עם כתתכם.באחד מהכלים שהפעלתם  האירו נקודות חוזקה ונקודות חולשה בשיעור שהעברתם. מה לקחתם איתכם להמשך ההוראה בסביבה המקוונת.
התייחסו לתהליך הלמידה שעברתם בהשתלמות. ניתן להוסיף כל סוגיה שחשוב לדעתכם לשתף את הצות לשם למידה משותפת.
עבודה נעימה
יוליה

5 תגובות:

  1. השיעור שלי עסק בשאלה " תחנת כוח גרעינית במדינת בישראל כן או לא מבחינה ביטחונית?" בחרתי בנושא זה במסגרת שיעורי "חשמל" תוך קישור לאקטואליה על תחנת כוח גריעינית ביפן שנפגע ברעידת אדמה והצונאמי.. על מנת להגיע לנושא זה לימדתי את התלמידים על כל סוגי התחנות חשמל שיש בישראל כולל יתרונות חסרונות ושיקולים כלכליים. תוך כדי למידה נתתי מעט מידע ודגש על ההיבטים הבטיחתיים והבטחוניים של תחנות כוח גריעניות.
    יומיים לפני השיעור החלטתי לעבור על כל היתרונות והחסרונות של תחנה זו לאור השאלה שנשאלה בדיגלו וכמובן הכנסתי את הכיתה למחשב כדי לתרגל עבודה בדיגלו. את ההנסות הראשונה עשיתי עם מספר מועט של תלמידים (חמישה ס"הכ) חשוב לי לציין, שזו כיתת הכוון הלומדת את המצקוע "חשמל", ו 3 מתוך חמישה מהתלמידים שנכחו בשיעור השפה העברית היא לא שפת האם שלהם, ואני חש בכיתה כי לעיתים הם מתקשים לבטא את מחשבותיהם ואת דעותיהם.
    במהלך השיעור התלמידים הציגו את דעותיהם והתייחסו בעיקר להיבטים השלילים של הקמת תחנת חשמל גרעינית . תווכתי את הדיון שלהם באמצעות הממשק של ארגונאוט. שלחתי להם מילות עידוד ושאלתי שאלות ביחס להיבטים החיוביים של הקמת התחנה.
    בסיכום השיעור התלמידים הביעו סיפוק מהשיעור בדיגלו וביקשו עוד שיעורים כאלה בהמשך. אחד מהם טען שזה הצריך ממנו לחשוב לפני מתן תגובה. לטענתו בבכיתה הוא לא תמיד מקשיב למה שאחרים אומרים אבל בדיגלו לפני שהוא הגיב הוא קרא את כל ההודעות של האחרים. אחר אמר שהיה ניתן לומר את הדברים מבלי לבקש רשות דיבור או לחכות שמישהו יסיים את דבריו. ועוד נאמר כי בדיגלו ניתן לגיב למי שרוצים להגיב כלומר לבחור למי להגיב וזה יתרון גדול.
    לסיכום עבורי זו היית חוויה מיוחדת להעיבר שיעור שכזה.
    השיעור היה שיעור תיאורתי. מעניין יהיה להציג שיעור שיש לבצע מטלות חישוביות כמו במתמטיקה, חשמל או פיסיקה.

    השבמחק
  2. את הדיון על שילוב עזרים טכנולוגיים מתקדמים, דוגמת מחשב ואינטרנט בלימודים אני מכירה מזה זמן. לצד טענות מוכרות מן המצדדים ומן הנרתעים, חסר היה לי המימד המעשי של ההתנסות והכרת המציאות ממקור ראשון על מנת שאוכל לחוות את דעתי הכנה בנושא.

    ההשתלמות חשפה אותי בדיוק לכך: לפן הפרקטי של הדברים וליישום היומיומי של האמצעים והעזרים הטכנולוגיים המשוכללים העומדים לרשותנו בהוראה בכיתה. בתום ההשתלמות, על הפן התיאורטי ועל הפן המעשי שלה, אומר שזיהיתי לא מעט יתרונות הגלומים בהרחבת ארגז הכלים של המורה והוספת הנגישות לרשת האינטרנט ושימוש במדיות התקשורת השונות בה.

    שיטות ההוראה המסורתיות (על החלק הפרונטאלי הניכר בהן) אינן מביאות בחשבון עולם בו ניתן לתקשר בזמן אמת בין כל אדם הגולש ברשת, ללא תלות במקום בו הוא נמצא. יותר מזה, לאורך ההיסטוריה הארוכה ששכללה את דרכי ההוראה המוכרות לנו, לא היה מצב של מדיה המאפשרת בזמן אמת נגישות למידע אינסופי ואת היכולת להעביר קבצים וחומרים שונים בין משתמשים, ובימים בהם לכל מכתב בארץ נדרשו מספר ימים על מנת להגיע ודאי לא נשקלו רעיונות כגון תיבת דואר אלקטרוני או בלוג כיתתי.

    היישום של אמצעים מתקדמים אלו מרחיב ומשכלל את שדה ההוראה, מעשיר אותו בתוכן מהותי ובפרוצדורות מתקדמות ואינו גורע ממנו דבר. בד בבד, כמובן שלשיטות ההוראה שמוכרות לנו ואשר עדיין מהוות כיום את רוב נפח ההוראה, יש מקום נכבד וחשוב וייתכן שלא ניתן להתקדם בלעדיהן, שכן לפחות בתקופה הנוכחית נראה שבעבור אוכלוסיות תלמידים מסויימות כגון צעירים או בעלי צרכים מיוחדים אין תחליף לנוכחות האנושית ולידה המכוונת של המורה.

    סיכום הדברים בעיני הוא שלא רק שיש מקום לשלב עזרים טכנולוגיים מתקדמים ולהעביר באמצעותם נושאים ויחידות הוראה מסויימות בדרך מקוונת, אלא שאף ראוי והולם לעשות זאת: מעבר לכל מהווה הדבר בעיני צעד שעושה המערכת לכיוון ילידי שנת 2003 למשל, שנולדו וחיים בעידן דיגיטאלי לחלוטין, גדלו והתבגרו כאשר הם מעבירים שעות רבות מול המחשב ו"בתוך האינטרנט" ובקיאים עד מאוד, ולעיתים אף מעבר לבוגרים מהם בסביבה ייחודית זו המאפשרת לימוד בביה"ס. למידה מקוונת הינה אם כך מחויבת בעיני והיא אחת הדרכים שתצעיד את החינוך קדימה ותשמר ערוץ תקשורת פתוח עם התלמידים, כיום במינון מוגבל של שעות לימוד מקוונות ועדיין תחת הנהגת מורה בכיתה, אך ללא מגבלות בעתיד הרחוק בו ודאי ימשיכו העולם והאנושות במגמת השינוי הנצחית שלהם.

    לתחושות הטובות ולחוויה המעשירה אותן אני נוטלת עימי מהשתלמות זו אחראית לא מעט מי שעמדה בחזית הקניית הידע הזה למורים בהשתלמות - הגב' יוליה גיל, שבסובלנות ואורך רוח, אדיבות ומתן הסברים מפורטים ובהירים, הכוונה ותמיכה און-ליין, תרמה רבות ליישום המוצלח של הנושא בכיתה ובכך להצלחה המלאה, ועל כך תודתי מקרב לב.

    בברכה,
    אורלי

    השבמחק
  3. אוריאל אלקבץ8 ביוני 2011 בשעה 10:39

    חשיבה רפלקטיבית על תהליך הלמידה בהשתלמות: ראשית הייתה הנאה צרופה מההשתלמות , המנחה הגב' יוליה הייתה מדהימה בהעברת נושא ההשתלמות ועתה לעצם העניין: 1. לעניות דעתי עתיד ההוראה הוא בכיתה המקוונת מאחר ואמצעי התוכנה עונים על כל תחומי הלימוד . 2. חשוב מאד לשלב בשיטת הוראה זו גם את כל נושא הלוח החכם ( ACTIVINSPIRE ) 3. חשוב ללמד תחילה באופן מעמיק את שיטות ההוראה דיגלו , מידענות , בלוג ורק לאחר מכן את כלי התוכנה כאמצעי הוראה 4. לדאבוני לא כל התלמידים שולטים במחשב ככלי חשוב לחיפוש מידע בתחום הלימודים ובתחומים אקדמיים מעבר למשחקים ופייסבוק , לכן יש להעמיק בנושא זה . 5. חשוב ללמד את התלמידים את "שפת השיח האקדמי" וזאת כדי להביא את הדיונים בפורום לרמת דיונים רציניים עם התייחסות רצינית ומעמיקה בתחום הדיון הנדון 6. רעיון הלמידה מרחוק באמצעות האינטרנט הוא רעיון כביר מאחר והתלמידים בדור הזה מחוברים חזק יותר ומשקיעים שעות רבות למחשב, מאשר למחברת ועפרון , שיטת הכיתה המכוונת יוצרת עבורם מעיין " פייסבוק לימודי " על כל היתרונות שבו ולעניות דעתי הרעיון יעבוד טוב עם הכנה נכונה של התלמידים. ראה עוד...
    מאת אוריאל אלקבץ בהכנת התלמידים לשיעור משולב דיגלוב-10:16

    השבמחק
  4. אורטל קריאוף10 ביוני 2011 בשעה 0:29

    פעילות אחרונה בעקבות השיעור שהעברתי:
    ברצוני לציין כי לפני השיעור התרגשתי מאוד. מאוד רציתי שהשיעור יצליח ושהתלמידים ישתפו פעולה ואף יהנו ושתהיה למידה מסוג אחר.
    השיעור התנהל כפי שרציתי וזאת בעקבות מספר גורמים:
    1. נעשה קישור בין השיעור לשיעורים הקודמים- מאוד חשוב ליצור רצף בלמידה ולהסביר לתלמיד את מהלכי השיעור.
    2. נעשה דיון ראשוני בטקסט המקריא תוך הובלת התלמידים לנושא המרכזי של השיעור- תשובה באמצעות הדיגאלו לסוגיית הרצח הראשון במקרא ע"י קין.
    3. הסברתי בפירוט על שיטת הדיגאלו, ממה היא מורכבת ולאחר מכן הבאנו דוגמאות בע"פ עמ"נ שהתלמידים יבינו מה צריך לעשות.
    4. עמדנו על חשיבות קיום השיח.
    5. תוך כדי סיירתי בין התלמידים, עזרתי כשצריך ובהמשך הצטרפתי לשיעור כמודרטור. דבר שאיפשר לי לראות את כל הדיונים ולהגיב למי שאני מחליטה לדברי תלמיד בודד או לקבוצה שלמה.
    6. בסיום הדיון בדיגאלו התלמידים שהיו מפוזרים בכיתה תכנסו לקבוצה לצורך קבלת עמדה משותפת תוך התחשבות בדעות הרוב אך גם המיעוט דבר שעורר שוב דיון פורה בעיקר כי התלמיד שהיה בעמדת מיעוט לא ויתר על עמדתו ואף טען שהוא זה שצודק.
    מהפעילות הזו אהבתי שני דברים מרכזיים שלדעתי ניתן לראות בהם יתרון גדול לשיטת הדיגאלו:
    כשאני ויוליה שאלנו את התלמידים כיצד הרגישו במהלך השיעור נאמר:
    1. התלמידים לא הרגישו מאויימים או מפוחדים להביע את דיעותיהם, אפילו התלמידים השקטים הביעו את דעתו והוסיפו תגובות.
    2. היה תלמיד שנקט בעמדה שהיוותה כמיעוט לעומת הקבוצה. דבר נהדר שקרא שלמרות שניסיתי להניא אותו מעמדתו הוא נשאר בה והעלה את טיעוניו בפני הפורום הכיתתי.
    לסיכום, זו הייתה חוויה מבורכת, אני חושבת שזה אחד מן השיעורים שיזכר בקרב התלמידים ומתגובת התלמידים עלה שהם מאוד נהנו, השיעור זרם כפי שצריך ואף סוכם והגענו למסקנות ולתובנות מיוחדות.

    השבמחק
  5. אחד מן השיעורים המרתקים ביותר היה שיעור בדיגלו. התלמידים שיתפו פעולה וגילו פתיחות הן למושא והן למשימה המתוקשבת .
    הדבר הפתיע ביותר שהיה לי זה תלמיד שהגיע באיחור והוא ע"י קריאת התגובות נכס וצלל למעמקי הנושא. יש לציין כי החשיבה האידוודואלית תוך כדי חשיבה כוללת עוזרת לתלמיד להביע את עצמו
    יישר כח

    השבמחק