יום רביעי, 18 במאי 2011

הכנת התלמידים לשיעור משולב דיגלו

חלק זה של המפגש יעסוק בהכנת התלמידים לפעילות בדיגלו.
כפי שאמרנו כבר בעבר, הכנת התלמידים לפעילות מקוונת חשובה  מכמה סיבות:
  • כדי לקבל תוצר מצופה מהפעילות;. תלמידים רבים נוהגים לנהל שיח חברתי בסביבה מקונת לרוב באמצעות הפייסבוק, או צ'ט.  סביבה מקוונת  לרוב שמורה לאינטראקציות ביניהם ולא לצורך אינטראקציות בהקשר הלימודי. בפעילות הראשונה רבים מהם "מתבלבלים" וממשיכים את נוהלי השיח החברתי גם בהקשר הלימודי.  ישנה חשיבות להדגיש את ההבדל, לדבר על אתיקה ברשת ולהזכיר את סוגיית חוקי השיח.
  • כדי להפיג התנגדויות הנובעות לעיתים במפגש ראשוני עם הכלי. קיימות תפיסות  שגויות על טיבו של הכלי. למרות החדשנות הרבה שהכלי דיגלו מביא לדיון הכיתתי, ה"מפה" שמתקבלת לעיתים נתפסת על ידי התלמידים כ"משהו" ישן (המפה דומה מאוד ל"ציור" בצייר, אך הדמיון רופף למדי ). למעשה  זוהי תוכנה מתקדמת ביותר המכילה רכיבים חדשנים ביותר של אינטליגנציה מלאכותית. לכן יש לידע זאת את התלמידים.
  • כדי  להקנות מיומנויות למידה בסביבה מקוונת. לפעמים נדמה כי התלמידים יודעים, מבינים ומתפקדים ללא קושי בסביבה המקוונת, אך מתברר כי רבים מהם לא שולטים במיומנויות בסיסיות. לכן ההכנה הכרחית
המטלה:
צפו בסרטון המציג מורה המכין את תלמידיו לפעילות בדיגלו. (זוהי כניסה שנייה של התלמידים לשיעור משולב דיגלו)





לאחר הצפייה הוסיפו תגובה תוך התייחסות לנקודות הבאות:
א. תארו את התרשמותכם מאופן הצגת הפעילות בדיגלו על ידי המורה. מה היה טוב? מה הייתם מוסיפים, משנים? 
ב.  מה לדעתכם צריך להדגיש לתלמידים על מנת לקבל תוצר מיטבי של השיח.
ג.   אילו בעיות יכולות להתעורר (הציגו מספר תסריטים) בעת הפעילות וכתבו כיצד עליכם להתכונן על מנת לפתור אותם.
עבודה נעימה 
יוליה







5 תגובות:

  1. מפגש וירטואלי 10

    פעילות בלוג

    יש לי תחושה שהפעילות לא הוצגה בצורה הטובה ביותר בשביל שיעור שני בדיגלו , אני הייתי מנסה להוסיף דוגמאות לא על המחשב אלא בפרונטאלי עם
    שילוב התלמידים שיתנו דוגמא לטענה , נימוק ושאלה
    וביחד ננסח אותם ונגדיר אותם על מנת ללמוד את צורת ההתבטאות וסגנון הכתיבה שהוא לא רגיל אצל הילדים היום בצ'אטים שלהם בפייסבוק או באתרים האחרים

    לדעתי יש להדגיש בפני התלמידים שכל אחד שחושב על טענה , נימוק או שאלה זה נכון גם אם חבריו מתנגדים לרעיון שלו . לכן בפעילות זו כל אחד יכול ל"השמיע" (לכתוב ) את דבריו וכן "לשמוע" (לקרוא) את דברי חברו . כך אנו שומעים את חברינו מבלי לקטוע מבלי לצעוק ויש סיכוי שנגרום לחברינו לשנות את דעתם או את דעתנו .

    החשש שיכול להגרם הוא
    א. אי שיתוף פעולה
    ב. רדידות חשיבה וכתיבה
    ג. התנגדות או הסכמה "סתמית"
    יש להיערך אם מאגר שאלות ונקודות להכוונה ולקוות לטוב מול התלמידים

    השבמחק
  2. לאחר הצפייה הוסיפו תגובה תוך התייחסות לנקודות הבאות:
    א. תארו את התרשמותכם מאופן הצגת הפעילות בדיגלו על ידי המורה. מה היה טוב? מה הייתם מוסיפים, משנים?

    עבור התלמידים בסרטון זהו שיעור שני משולב דיגלו, כך שניתן להניח שהשיעור הראשון כלל רקע מפורט, דוגמאות ברורות והתנסויות. המורה ערך חזרה קצרה וקישר את השיעור הקודם לנכחי, נראה שניתן היה להאריך מעט את המבוא ואת סיכום השיעור הקודם ולהניח לתלמידים להתבטא, כמו גם לשים לב שכולם מרוכזים בהאזנה.
    בשלב מסויים הופכת הצגת הדיגלו בע"פ אמורפית ועמוסה ( קו רצוף ירוק או קו מקווקוו אדום, ארגומנטציה במלבן, ריבוע, טענה מול טיעון וכד' ). ראוי לשקול או לוותר על הצגת המנגנונים הפיזיים בע"פ ולעשות זאת כאשר התלמידים מולם, או לשנות את ההסבר.
    טוב עשה המורה שהחמיא לתלמידים על תפקודם בשיעור הקודם, ובד בבד למשך פרק זמן ניכר עמד וידיו בכיסים, פחות הולם.

    ב. מה לדעתכם צריך להדגיש לתלמידים על מנת לקבל תוצר מיטבי של השיח.

    המורה עשה שימוש בשפה גבוהה ("ארגומנטציה") שלגביה יש לוודא הבנה בקרב התלמידים, כמו כן להניח להם לעכל את הנאמר – ישנו עומס של מושגים ומונחים מהם קרובים מאוד, ואכן גם המורה התבלבל לרגע בין 'טענה' ו-'טיעון'. ביסוס המושגים מראש חשוב, וניתן להקדיש לו עוד מעט זמן בע"פ תוך שילוב התלמידים במתן דוגמאות בעצמם על מנת לוודא הבנה. קל למצוא דוגמאות לטענות אותן יעלו התלמידים – אלו הן דוגמאות פשוטות ויקלו על הבידול בין טענה, טיעון וכד'.

    ב. אילו בעיות יכולות להתעורר (הציגו מספר תסריטים) בעת הפעילות וכתבו כיצד עליכם להתכונן על מנת לפתור אותם.

    בעיה ברמת התוכן הלימודי : בעיה מהותית של אי הבנת החומר או חוסר בתמונה ברורה של מטרת השיח בקבוצות. לשם כך הייתי עורכת את הדיאלוג הראשון בע"פ, המדמה מצב כתוב. ניתן לעשות זאת על דוגמא קלה ופשוטה ( כמו דוגמת טענת הכלבים ).

    בעיה ברמה הפיזית : בלבול בין המנגנונים השונים בתשתית הגלישה, צבעים, צורות, מיקום המענה. ניתן לפתור זאת ע"י דיון ראשון כמתואר בפתח תשובה זו שנערך לשם הדגמה. חשוב לבחור ראש קבוצה חזק שידע לשלב הבנה במהות החומר ובפלטפורמה הייחודית.

    בעיה ברמה המטא-פיזית : למה בכלל צריך 'שיח אקדמי' ? מה החשיבות של הצגת טיעונים ודיון בהם בדרך לוגית ? מהי תרומתו של דיאלוג מסודר ( דיאלקטיקה ) להבנה ? כל אלו הן שאלות כלליות ומקדימות שתשובה עליהן תקל על התלמידים להתקדם בשני המצבים המתוארים לעיל.


    בברכה,

    אורלי

    השבמחק
  3. לאחר צפייה בסרט מסקנותי והמלצותי :

    1. התלמידים היו פאסיביים ולכן הורגש נתק בין המורה לתלמידים .

    2. המורה לא שילב אותם מול מחשב וזה נראה בסרט

    3. היה מצב של חוסר הדגמה ודוגמאות המורה היו מאד רדודות ולא רלוונטיות

    4. אם המורה היה גורם לתלמידים לשבת מול מחשב אזי כל ההדרכה היתה נראית הרבה יותר מוחשית

    5. אם אנו נירצה ליצור פעילות רלוונטית בדיגלו חשוב מאד להביא דוגמאות מוחשיות

    השבמחק
  4. אוריאל אלקבץ8 ביוני 2011 בשעה 10:19

    צפיתי בסרטון פעמיים והנה המלצותיי/ הערותיי:

    1. המורה לא הדגיש בהרחבה מהו הדיגלו, המורה אמנם ציין את המושגים טענה, נימוק , דוגמה המחזקת את הנימוק ,אולי ההסבר הספיק לתלמידים חזקים אך לעניות דעתי ההסבר לוקה בחסר עבור תלמידים חזקים.

    2. לדעתי היה מקום להרחיב בנושא כללי השיח האקדמי קרי כתיבה טיעונית וכמובן כללי וסימני השיח האקדמי, בניגוד גמור למה שהתלמידים מכירים כמו הצ'ט ופייסבוק.

    3. אני בטוח כי אם המורה היה מרחיב בנושאים הנ"ל , התלמידים היו מפיקים מוצר שיח מיטבי.

    4. ההכנה לשיעור לא הייתה מושלמת , יש לבצע הכנה טכנית לפני השיעור כמו מס המחשבים התקינים ביחס לקבוצות התלמידים, בשיעור ראינו כי המורה נתן את עמדת המחשב שלו לאחד התלמידים

    השבמחק
  5. אורלי קריאוף10 ביוני 2011 בשעה 0:18

    בתחילת דבריו, המורה קישר את השיעור הנוכחי לשיעור הקודם במטרה ליצור רצף בלמידה וזה דבר מאוד חשוב.
    לפני הפעלת התלמידים בדיגאלו הוא חיזק את חשיבות העניין של למידה מסוג אחר באמצעות מחשב שמתוכה שואבים ואף יוצרים ידע. דבר חיובי נטוסף שהוא עשה שהוא חשף בפני הלומדים את משמעות הדיגאלו, הסביר להם מה יופיע במחשב וכיצד הם צריכים להתייחס לכל רובליקה (טענה, נימוק וטיעון).
    נוצר שיח בינו לבין התלמידים כשהוא הביא דוגמאות לכל רובליקה ואף ביקש מן התלמידים להביא דוגמאות נוספות. לטעמי ההסבר על ההבחנה ברובליקות לא היה כ"כ ברור יש צורך לחדד זאת.
    דבר נוסף שהיה חסר הוא הסבר כיצד לעורר שיח טוב- היה צריך להסביר לתלמידים כי דעותיהם נחשפים לאחרים וכל תלמיד יכול להגיב לכל תגובה. כמו כן המורה צריך להדגים ממש בקצרה כיצד מנהלים שיח טיעוני ולהציג את יתרונותיו, כשלבסוף מתחלקים לקבוצות וכל קבוצה מביעה עמדה ומסכמת בפורום הכיתתי. כמו כן הוא היה צריך להדגיש את העניין שכל דיעה תתקבל במטרה שאף התלמידים השקטים ישתתפו ויביעו את עמדותיהם. בנוסף התלמידים לא כ"כ שתפו פעולה הם היו פאסיביים המורה היה צריך לעורר יותר עניין.

    השבמחק